Πώς συμβιβάζεται η ύπαρξη του Θεού και του κακού στον κόσμο ; Η απάντηση βρίσκεται στο Γολγοθά !

Πώς συμβιβάζεται η ύπαρξη του Θεού και του κακού στον κόσμο; Η απάντηση βρίσκεται στο Γολγοθά!

Στο Γολγοθά απαντιέται και λύνεται, σε πρώτη φάση , το μεγαλύτερο πρόβλημα του ανθρώπου , πρόβλημα θεολογικό, φιλοσοφικό, υπαρξιακό, το « πρόβλημα του κακού », το « πρόβλημα του πόνου » το οποίο συνοψίζεται στο ερώτημα :

Πώς γίνεται ένας Θεός αγάπης να επιτρέπει τόσο κακό, πόνο, αδικία στον κόσμο ; Αυτό το πρόβλημα ταλανίζει τους πάντες . Είναι η πρώτη αιτία που σπρώχνει πολλούς στην αθεΐα . Όλοι οι άθεοι αυτό επικαλούνται ως πρώτη αιτία της απιστίας στο Θεό . Αλλά & οι πιστοί στο Θεό σκανδαλίζονται εξίσου από αυτό το μέγα Πρόβλημα.

Στο Γολγοθά το πρόβλημα αυτό λύνεται & απαντιέται !

Ο ίδιος ο Θεός από αγάπη για εμάς παίρνει πάνω Του όλο το κακό , όλο τον πόνο, όλη την αδικία & τελικά όλο το θάνατο. Για όλους όσους πεινούν διαχρονικά , βιώνει το μαρτύριο της πείνας . Για όσους διψούν , της δίψας , για όσους είναι γυμνοί, άστεγοι, της γύμνιας, για όσους αδικούνται της αδικίας , για όσους προδίδονται της προδοσίας , για όσους νιώθουν μοναξιά της εγκατάλειψης , για όσους σφαδάζουν από τους πόνους βιώνει & αυτός τον απόλυτο σωματικό πόνο & για όσους πέθαναν , πεθαίνουν & θα πεθάνουν , βιώνει τον θάνατο . Δεν υπάρχει ανθρώπινο μαρτύριο & κακό το οποίο να μην βίωσε ο Χριστός στο άχραντα Πάθη Του .

Τα Πάθη του Χριστού περιλαμβάνουν όλα ανεξαιρέτως τα πάθη των ανθρώπων. Δεν υπάρχει κάτι που να βιώνουμε & να μην το βίωσε, που να πάσχουμε και να μην το έπαθε!
Όποιος σκανδαλίζεται με το πρόβλημα του κακού, στο Γολγοθά βλέπει το μεγαλύτερο σκάνδαλο στο πρόσωπο του Εσταυρωμένου . Στο Σταυρό ο Χριστός δεν κουβαλά μόνο όλες τις ΑΜΑΡΤΙΕΣ . Κουβαλά & όλο το ΚΑΚΟ , όλο τον ΠΟΝΟ. Καταπίνει όλο το ποτήρι του φυσικού & ηθικού κακού . Να πως λύνει το πρόβλημα . Το κάνει & δικό Του ! Βιώνει & Αυτός το πρόβλημα . Δεν το παρατηρεί , το ΖΕΙ .
     Άρα κανείς δεν μπορεί πλέον να ισχυριστεί ότι ο Θεός είναι «στον κόσμο» Του, στη νιρβάνα Του, στην μακαριότητά του. Στο Γολγοθά συμπάσχει μαζί μας, είναι ομοιοπαθής, πονάει ακριβώς όπως εμείς. Λέει η Γραφή στο Εβρ. 2,17-18 «ὅθεν ὤφειλε κατὰ πάντα τοῖς ἀδελφοῖς ὁμοιωθῆναι , ἵνα ἐλεήμων γένηται καὶ πιστὸς ἀρχιερεὺς… ἐν ᾧ γὰρ πέπονθεν αὐτὸς πειρασθείς , δύναται τοῖς πειραζομένοις βοηθῆσαι ». Αλλά με μία διαφορά . Την επεσήμανε ο ληστής , ο εκπρόσωπός μας πάνω στο Γολγοθά : « καὶ ἡμεῖς μὲν δικαίως· ἄξια γὰρ ὧν ἐπράξαμεν ἀπολαμβάνομεν· οὗτος δὲ οὐδὲν ἄτοπον ἔπραξε (=& ημείς μεν δικαίως τιμωρούμεθα , διότι απολαμβάνομεν άξια εκείνων που επράξαμεν . Αυτός όμως κανένα ποτέ άτοπον δεν έπραξε ” Λουκ. 23,41). Άρα εμείς πονάμε όλοι & ως ένοχοι οι πάντες , ενώ Αυτός ως αναμάρτητος. « Ο Θεός θα ήταν άδικος αν δεν ήμασταν ένοχοι » (Blaise Pascal) , αλλά όλοι λίγο ή πολύ είμαστε ένοχοι! Άρα πάσχουμε & εμείς & Εκείνος αλλά όχι «επί ίσοις όροις»!
     Κανείς δεν μπορεί να πει , βλέποντας τον Εσταυρωμένο , το μυριόλεκτο παράπονο « Γιατί Θεέ μου ;… ». Βλέπει το Σταυρό & ακούει την απάντηση : « & εγώ γιατί , άνθρωπέ μου ; ». Το πιο εκπληκτικό είναι ότι και αυτήν ακριβώς την ίδια φράση που Του λέμε με θυμό πολλές φορές , την βίωσε και την είπε και Αυτός ! « Θεέ μου Θεέ μου , ινατί με εγκατέλιπες ; » Τόσο ταυτισμένος με εμάς ! Κανείς δεν μπορεί να πει πλέον: « Γιατί να μου συμβεί αυτό ; ».

Βλέπει τον Εσταυρωμένο & ακούει την ίδια ακριβώς ερώτηση ! « Γιατί να μου συμβεί αυτό ; ». Θα του πούμε : « Γιατί επέτρεψες αυτό Θεέ μου »; όπως λέει ένα ρητό: « Στη δίκη του Θεού , θα ρωτήσουμε: γιατί το επέτρεψες όλο αυτό ; Και η απάντηση θα είναι μια ηχώ : γιατί το επέτρεψες όλο αυτό; (Ilya Kaminsky, Deaf Republic: Poems). Θα μας πει επιπλέον: Μα επέτρεψα πρώτα όλα αυτά στον εαυτό μου ! Δεν βλέπετε τι επέτρεψα Εγώ ο Ίδιος σε μένα ; Εσείς , από την άλλη, γιατί επιτρέψατε αυτό σε μένα ; Κανείς δεν μπορεί να πει: « Πού ήσουν Θεέ μου ;» Θα ακούσει το ίδιο: « πού ήσουν άνθρωπέ μου;».

       Οι άθεοι κατηγορούν το Θεό & φωνάζουν : Πού ήταν ο Θεός στο Άουσβιτς π.χ.; Απάντησε ωραία κάποιος : « Κάποια μέρα θα κατανοήσω το Άουσβιτς . Αυτό ήταν μεν μια γενναία δήλωση , αλλά αφελώς παράλογη . Κανείς ποτέ δεν θα κατανοήσει το Άουσβιτς . Αυτό που θα μπορούσα να καταγράψω με μεγαλύτερη ακρίβεια θα ήταν : Κάποια μέρα θα γράψω για τη ζωή & το θάνατο της Σόφι & με αυτό τον τρόπο θα αποδείξω πώς το απόλυτο κακό δεν εξαλείφεται ποτέ από τον κόσμο . Το Άουσβιτς από μόνο του παραμένει ανεξήγητο . Η πιο βαθυστόχαστη δήλωση που έχει γίνει σχετικά με το Άουσβιτς δεν είναι καν δήλωση , αλλά απάντηση . Η ερώτηση : « Πείτε μου , στο Άουσβιτς πού ήταν ο Θεός ; » & η απάντηση : « & πού ήταν ο άνθρωπος ; » ( William Styron , Sophie’s Choice ) .

Το ίδιο και σε άλλες τραγικές περιπτώσεις , όπως η γενοκτονία στη Ρουάντα το 1994 με 500.000 νεκρούς . Αλλά και εκεί όπως παντού ήταν ο Θεός όπως τόνισε κάποιος που έζησε τα γεγονότα .

« Αυτό που έμαθα στη Ρουάντα ήταν ότι ο Θεός δεν είναι απών όταν απελευθερώνεται το μεγάλο κακό . Είτε το κακό δημιουργείται από τον άνθρωπο , είτε υποβοηθείται από σκοτεινότερες δυνάμεις , ο Θεός είναι πάντα εκεί , σώζοντας εκείνους που ανταποκρίνονται στις προτροπές Του & προσπαθώντας να θεραπεύσει τους υπόλοιπους » (James Riordan).

Πού ήταν λοιπόν ο Θεός στο Άουσβιτς, στη Ρουάντα , στο τσουνάμι, στο σεισμό , στη φωτιά κλπ.; ρωτάμε το Θεό . Θα μας απαντήσει πάνω από το Σταυρό Του : Πού ήταν ο άνθρωπος στο Γολγοθά ; Εσείς που ήσασταν ; Πού χάθηκε κάθε ίχνος ανθρωπιάς σας ; Πώς καταντήσατε έτσι ; Εγώ δεν έφτιαξα το Γολγοθά ! Έφτιαξα την Εδέμ ! Και κατηγορείτε εμένα ;
       Ποιος έχει τα κότσια πλέον να κάνει έναν τέτοιο διάλογο με το Θεό στο Γολγοθά ; Βλέποντας το Σταυρό φιμώνονται όλες οι γκρίνιες μας , τα παράπονά μας , οι γογγυσμοί μας στο Θεό . Απλώς βλέποντάς Τον δεν μπορούμε να ξαναβαρυγκωμήσουμε. Στο Γολγοθά, μάς επιστρέφει όλα τα παράπονα πίσω . Όλα μας τα θυμωμένα ερωτήματα , μάς γυρνούν μπούμερανγκ !

Ποιος άνθρωπος βλέποντας το θέαμα Αυτού του Θεού μπορεί να Τον ξανακατηγορήσει για κάτι ; Οι γλώσσες μας δένονται . Πλέον ξεμείναμε από επιχειρήματα εναντίον Του . Μέχρι το Γολγοθά κάτι μπορούσαμε να Του προσάψουμε ίσως . Ότι είναι άγευστος των βασάνων μας. Τώρα όμως πλέον τ ι; Δεν έχουμε άλλα βέλη να Του εκτοξεύσουμε. Ανέλαβε Αυτός όλη την ευθύνη· όχι ΤΟΥ , αλλά ΜΑΣ !
     Στο Γολγοθά ξεσπάσαμε πάνω Του, βγάλαμε το μίσος μας πάνω Του. Ξεθυμάναμε για όλη την οργή που έχουμε για το πρόβλημα του κακού & όλα τα βάσανα διαχρονικά. Στο Γολγοθά ο άνθρωπος τιμώρησε το Θεό ! Του βγάλαμε όλο μας το άχτι ! Αυτός το δέχτηκε αν & αθώος , από αγάπη για μας . Στο Γολγοθά ισχύει απολύτως το ωραίο ρητό : « Ο Θεός ο ίδιος δεν δίνει απαντήσεις . Δίνει τον εαυτό του ! » (Frederick Buechner). Έτσι απάντησε στο πρόβλημα του κακού και του πόνου . Έδωσε τον εαυτό Του. Δεν έδωσε κάποια λύση. Έγινε ο ίδιος η Λύση !
Όμως προσοχή ! το πρόβλημα του κακού λύνεται & απαντιέται ΟΧΙ ΠΛΗΡΩΣ στο Γολγοθά. Εκεί είναι η πρώτη φάση . Αν μείνουμε μόνο στο Γολγοθά τότε δεν έχουμε οριστική & αληθινή λύση αλλά απλώς μία ψυχολογική & συναισθηματική λύση του προβλήματος του πόνου & του κακού . Είναι απλώς μία παρηγοριά ότι πάσχει & ο Θεός μαζί μας . Μας καταλαβαίνει κάπως . Συμμετέχει στον πόνο μας . Αλλά αυτό δεν λύνει τίποτα αν έμεινε πεθαμένος ! Τότε θα είχαμε απλώς έναν Πονεμένο μεν Θεό αλλά Νεκρό ! Θύμα & Αυτός του κακού & του Πόνου. Μάταιη παρηγοριά !
Το πρόβλημα λύνεται τελεσίδικα & αληθινά, σε δεύτερη φάση, στον πανάγιο Τάφο , στην Ανάσταση .

Εδώ θα γίνει όχι η μερική ούτε η ψυχολογική λύση αλλά η τελική & οντολογική λύση & απάντηση .

« Η πέτρα που κύλησε μπροστά στον τάφο του Χριστού θα μπορούσε κατάλληλα να ονομάζεται φιλοσοφική λίθος γιατί η απομάκρυνσή της δεν έδωσε μόνο στους Φαρισαίους αλλά, εδώ & 1800 χρόνια , στους φιλοσόφους τόσα να σκεφτούν » (Soren Kierkegaard) .

Στο Γολγοθά, επειδή Αυτός που βιώνει το πρόβλημα δεν είναι απλός άνθρωπος αλλά & Θεός, ο Θεός παίρνει στο σώμα του όλο τον πόνο , όλο το κακό , όλη την αδικία & όλο το θάνατο & τα σκοτώνει μαζί με τον εαυτό Του στην ίδια του τη σάρκα ! Μετά, επειδή είναι Θεός , στην Ανάσταση όλα τα σκοτωμένα τα ανασταίνει & τα μεταμορφώνει & τους δίνει νέο νόημα . Τα μετατρέπει από κατάρα σε ευλογία , από σκοτάδι σε Φως ! Ως άνθρωπος βιώνει το πρόβλημα & ως Θεός το λύνει ! « Μερικές φορές ο Θεός επιτρέπει αυτό που μισεί , για να ολοκληρώσει αυτό που αγαπά » ! ( Joni Eareckson Tada, The God I Love ).
     Τώρα λοιπόν, μετά το Γολγοθά & την Ανάσταση το πρόβλημα του κακού & του πόνου αντιμετωπίζεται με δύο μόνο τρόπους. Εκπρόσωποί τους είναι οι δύο ληστές στο Γολγοθά.

Ή σαν τον αγνώμονα ληστή θα πονάω στη ζωή μου αλλά χωρίς τη συντροφιά του Μεγάλου Πονεμένου & Αναστημένου Θεού, οπότε θα καταριέμαι τον πόνο μου , θα βλασφημάω το Θεό & θα αυξάνω το κακό , τον πόνο & θα πεθαίνω εις απώλειαν .

Ή , θα πονάω παρέα & συντροφιά μαζί με τον Πονεμένο & Αναστημένο Θεό , & έτσι θα μικραίνω & θα απαλαίνω τον πόνο , οπότε το κακό & τον πόνο τα ανασταίνω , τα μεταμορφώνω μαζί Του & ζω τον πόνο με την προοπτική της Ανάστασής μου & της οριστικής εξαφάνισης του κακού στη Β΄ Παρουσία , όπου θα εξαφανιστεί το πρόβλημα του κακού .

Άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Οι δύο ληστές είναι οι δύο στάσεις ζωής απέναντι στο πρόβλημα του κακού ! Και οι δύο πονούν αλλά με τελείως διαφορετική φιλοσοφία.

Άρα στο Χριστιανισμό το μέγα πρόβλημα του κακού & του πόνου λύνεται σε δύο φάσεις , στο Γολγοθά & στον πανάγιο Τάφο, λύνεται μόνο με την σταυρωμένη & αναστημένη Αγάπη του Θεού , του Χριστού , για τον Άνθρωπο . « Τι βρίσκουμε το Θεό να κάνει με αυτή την υπόθεση της αμαρτίας & του κακού;… Ο Θεός δεν εξάλειψε το στοιχείο του κακού . Το μεταμόρφωσε . Δεν σταμάτησε τη Σταύρωση . Αναστήθηκε ! » (Dorothy L. Sayers) .

Άρα όλο το μέγα υπαρξιακό πρόβλημα του κακού λύνεται με δύο μόνο φράσεις ! « Χριστὸς ἔπαθεν ὑπὲρ ὑμῶν » (Α΄Πέτρου 2,21) στο Γολγοθά και « Χριστός ανέστη » στον Πανάγιο Τάφο . Τόσο απλά… για όποιον το πιστέψει απλά…

( π. Νικόλαος )

http://www.sostis.gr/blog/item/1688-pws-symbibazetai-i-yparksi-toy-theou-kai-tou-kakou

==============================

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.