Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς – ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΙΕΡΩΣ ΗΣΥΧΑΖΟΝΤΩΝ (8) = (ηδονή προς παιδοποιία, γιατί είναι σαρκικό και φυσικό δώρο, και όχι της χάριτος)

22. Όπως δηλαδή ελάχιστα θα μπορούσε να ονομασθεί θείο δώρο (της χάριτος) του Θεού η σύμφωνα με τους νόμιμους γάμους ηδονή προς παιδοποιία, γιατί είναι σαρκικό και φυσικό δώρο, και όχι της χάριτος, μολονότι ο Θεός έπλασε την φύση, έτσι και η από την έξω παιδεία γνώση, και αν ακόμη την χρησιμοποιήσει κανείς σωστά, είναι δώρο της φύσεως και όχι της χάριτος, που δίνεται από το Θεό μέσω της φύσεως σ’ όλους γενικά και με τη μελέτη φθάνει σε μεγάλη προκοπή. 

Σαφής απόδειξη ότι είναι φυσικό και όχι πνευματικό δώρο είναι το ότι χωρίς σπουδή και μελέτη δεν αποκτάται από κανένα απολύτως. Γιατί Θεού δώρο κυρίως και όχι φυσικό είναι η δική μας θεοσοφία, η οποία και σε αλιείς ακόμη αν δοθεί από τον Θεό, τους καθιστά υιούς βροντής, σύμφωνα με τον θεολόγο Γρηγόριο, και ικανούς να διδάσκουν με το λόγο τα πέρατα της οικουμένης, αν δοθεί σε τελώνες, δημιουργεί εμπόρους ψυχών, αν (δοθεί) σε θερμούς από ζήλο διώκτες, τους μεταστρέφει και τους κάμνει από Σαύλους, Παύλους, φθάνοντας από τη γη μέχρι τον τρίτο ουρανό και ακούοντας άρρητα λόγια. Με τη βοήθεια αυτής λοιπόν είναι δυνατόν και εμείς να γίνουμε κατ’ εικόνα Θεού και να είμαστε τέτοιοι μετά το θάνατό μας (και μετά θάνατον είναι). 

Διαβάστε περισσότερα

Αντίθετα η φυσική σοφία λέγεται ότι υπήρχε και στον Αδάμ περισσότερο από κάθε άλλον μετά από αυτόν, αν και βέβαια πρώτος αυτός από όλους δεν φύλαξε το κατ’ εικόνα. Αλλά και η φιλοσοφία επίσης των έξω (σοφών), που βοηθεί αυτήν, βρίσκεται να υπάρχει προτού κατέβει στη γή εκείνος που επανεκάλεσε αυτοπροσώπως την ψυχή στο αρχαίο κάλλος της. 

Και πώς λοιπόν δεν ανακαινισθήκαμε με αυτήν πριν από τον ερχομό του Χριστού στη γή, αλλά χρειασθήκαμε και εκείνοι και όλοι, όχι εκείνον που διδάσκει φιλοσοφία, τέχνη πού καταλύεται μαζί με τον αιώνα τούτον, γι’ αυτό και λέγεται του αιώνος τούτου, αλλ’ αυτόν που σηκώνει την αμαρτία του κόσμου και παρέχει σοφία αληθινή και αιώνια, αν και φαίνεται όχι μόνο μωρία στους πρόσκαιρους και οδηγούμενους στην απώλεια σοφούς, αλλά και μωραίνει με την απουσία της εκείνους που δεν προσηλώνουν σ’ αύτη τον νου τους; Βλέπεις με σαφήνεια ότι δεν είναι η μάθηση της έξω παιδείας αύτη που σώζει και καθαρίζει το γνωστικό της ψυχής και αφομοιώνει προς το θειο αρχέτυπο;

Θα τερματίσω λοιπόν με τρόπο κατάλληλο τους λόγους σχετικά μ’ αυτήν. Εάν κανείς επιστρέφει στις νομικές παρατηρήσεις (του μωσαϊκού νόμου) με τη σκέψη ότι θα καθαρθεί μ’ αυτές, ο Χριστός δεν θα τον ωφελήσει καθόλου, αν και βέβαια οι παρατηρήσεις εκείνες ολοφάνερα νομοθετήθηκαν κάποτε από τον Θεό, αλλ’ όχι και η ενασχόληση με τα έξω μαθήματα. Για τον λόγο αυτόν, και πολύ περισσότερο, εάν κανείς επιστρέφει πάλι στη φιλοσοφία των έξω (σοφών) που αποδοκιμάσθηκε, με τη σκέψη ότι θα επιτύχει μ’ αύτη την κάθαρση της ψυχής του, ο Χριστός δεν θα τον ωφελήσει καθόλου. Τό στόμα του Χριστού, ο Παύλος, αυτός είναι εκείνος που λέγει εκεί αυτά και συμφωνεί με εμάς εδώ. 

23. Αυτά να πεις, αδελφέ, σε εκείνους που εκθειάζουν περισσότερο από ό,τι πρέπει την έξω σοφίαν. Και επί πλέον με τα πατερικά χωρία που παρατίθενται παρακάτω δείξε τους, πόσο μάταια και άξια περιφρονήσεως θεωρήθηκε αύτη από τους πατέρες μας και μάλιστα από εκείνους που την είχαν γνωρίσει και χρησιμοποιήσει.

ΤΕΛΟΣ ΛΟΓΟΥ 1,1 Αναρτήθηκε από amethystos

===================

Διαβάστε περισσότερα

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.